طوطی لوری

طوطی لوری

Rate this post

طوطی لوری یا لوریکیت یکی از زیباترین و رنگارنگترین انواع طوطی ها است که به همین دلیل به طوطی رنگین کمانی نیز نامیده شده است. این پرنده به قدری چشم نواز است که توجه و تحسین همه را برمی انگیزد.اگر به آشنایی بیش تر با این طوطی و نحوه ی زندگی و رفتار آن علاقه مند اید می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

وطن اصلی آن جنوب شرقی استرالیا-گینه جدید و جزایر اطراف ان می باشد. لوری ها که از جمله طوطیان رنگی می باشند. برخی انواع انها دارای رنگ امیزی جالبی بوده وگروهی دارای رنگهای خنثی و یا سیاه رنگ هستند.بسته به نوع انها طول بدنشان از ۱۲ تا۴۰ سانتی متر می باشد.
لوری ها بر خلاف سایر طوطیان فاقد زبانی ضخیم و عضله دار بوده و زبر و پرز دار است برای تطابق با خوراک عمده شان که از نیشکر، دانه تازه گیاهان و میوه های تازه تشکیل شده. لوری ها که از میان انها ۶۱ نوع وحدود۱۶۰ زیر نوع شناخته شده اند. پرنده هایی اجتماعی بوده و حتی در طبیعت ترس زیادی از آدم ها ندارند.

بسیاری از انواع لوری ها بخاطر زیبایی خاص خود در خانه نگهداری می شوند و به انسان ها خو گرفته. توانایی و استعداد صحبت کردن و یاد گیری کلمات در این پرنده در حد متوسط تا خوب است.انواع مختلف طوطی لوری را بایستی مجزا از هم نگهداری کرد. همچنین نگهداری لوری ها با دیگر پرندگان نیز مناسب نیست.
اغلب لوری ها خصوصا” نوع کوهستان در قفس سر حال بوده و به بازی با یکدیگر می پردازند.علاوه بر آن آنان علاقه وافری نیز به حمام کردن دارند.

در صورتیکه طوطی لوری پالتو زرد(domicella garrula) و (domicella lory)در  تماس زیادی با نگهدارنده خود داشته باشند به او خو گرفته و حرف زدن نیز خواهد اموخت. انواع دیگر لوری به ندرت استعداد حرف زدن دارند .صدای طبیعی انها  سوت ممتد است.

لوری ها در ابتدا منقارهای کوتاهی دارند و از انجا که زیاد اهل جویدن چوب و غیره نیستند و از غذاهای نرم تغذیه می کنند پس از گذشت زمان های طولانی منقار انها بسیار بلند خواهد شد. در دوران جوجگی دارای پرهایی کدر هستند و در جوانی پرهای انها شفاف میشود.

اطلاعات بیشتر:

طوطی لوری سیاه
طوطی کوتوله ی دم تیز=۱۶تا۲۰سانتیمتر
طوطی کوتوله ی صورت قرمز=۱۴سانتیمتر
طوطی لوری براق=۳۰تا۳۲سانتیمتر
طوطی لوری قرمز=۲۵تا۳۰سانتیمتر
طوطی لوری دم تیز=۱۹تا۲۸سانتیمتر
لوری کوهستان=۳۲سانتیمتر
طوطی لوری پشت گردن قرمز=۳۲سانتیمتر
طوطی لوری جواهر=۲۳سانتیمتر
طوطی لوری دم پهن=۲۸تا۳۰سانتیمتر
طوطی لری خانمها=۳۰سانتیمتر
طوطی لوری پالتو زرد=۳۱سانتیمتر
طوطی لوری زینتتی=۱۵تا۴۰سانتیمتر

 

شرایط نگهداری:

لوریکت ها شدیدا به بازی علاقه دارند همچنین عاشق گوش دادن به موسیقی هستند و در ضمن رقصنده های خوبی هستن به همین دلیل بهتر است داخل قفس طوطی لوری وسایل سرگرمی مثل طناب توپ و زنگ قرار داده شود.
حداقل اندازه قفس برای طوطی لوری تنها باید ۳۶ “H * 48” L × ۲۴ “W برای یک جفت ابعاد قفس باید حداقل، ۳۶” H × ۶۰ “L × ۳۶” W باشد. رابطه عاطفی عالی به صاحبشان برقرار می کنند و برای افرادی که وقت و رسیدگی کافی به این نوع طوطی را دارند همنشینی عالی می شوند.

 

 تغذیه:

طوطی لوری فیزیولوژیکی متفاوت از دیگر طوطی ها دارد و دستگاه گوارش او برای مصرف یک رژیم غذایی از شهد، گرده، میوه، حشرات و مارمولک های کوچک طراحی شده است. دستگاه گوارش او دارای سنگدان، کمتر عضلانی نسبت به سایر طوطی ها است بنابراین نباید غذا های خشک وسخت زیادی مصرف کنند.

 

مواد غذایی مورد نیاز برای نگهداری طوطی لوری:

  1. شهد:باعث شاد و سرزنده و سالم بودن طوطی لوری میشود. اگر شهد تجاری و یا پودر در رژیم غذایی طوطی لوری استفاده شود، دیگر نیاز به نگرانی در مورد اضافه کردن ویتامین یا مواد معدنی وجود ندارد.
  2. میوه ها و سبزیجات: برخی از بهترین آیتم ها برای ارائه به یک طوطی لوری طالبی، انبه، گلابی، سیب، سیب زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، کدو، ، فلفل، ، سبزیجات تیره مانند کلم، لوبیا سبز، انواع توت ها ، انگور، انجیر، و نخود است.
    طوطی لوری بخطر حس کنجکاوی که دارد رژیم غذایی جدید را به راحتی می پذیرند.در صورت رد غذا های خورد شده باید تفاله میوه ها و سبزیجات را با اضافه کردن به شهد در اختیار طوطی قراردهیم.تنوع در رژیم غذایی ضروری است.
  3. جوانه: جوانه تازه جوانه زده دانه ها منبع بسیار خوبی از ویتامین،  مواد معدنی، پروتئین، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است. هنگامی که دانه شروع به جوانه زدن می کند در اوج سطح تغذیه ای خودش هست و هضم انها بسیار اسان است بدلیل اینکه نرم هستند و برای مصرف طوطی لوری مناسب هستند.
  4. دانه های شامل در مخلوط جوانه: دانه های آفتابگردان، دانه کدو تنبل، لوبیا ماش، دانه گندم، عدس، لوبیا و ذرت
  5. .اب تازه: آب تمیز به سلامت هر پرنده ضروری است. طوطی لوری می تواند خودش را به بطری های آب وفق دهد، با این حال، آنها باید روزانه تغییر و تمیز و ضدعفونی شوند.

مواد غذایی که نباید در جیره طوطی لوری استفاده کرد:

مواد غذایی با مواد نگهدارنده و آهن افزوده شده (سولفات آهن) مانند میوه کنسرو شده، غذای کودک غیر آلی و نوشیدنی شهد در نظر گرفته شده برای مصرف انسان؛ شکلات؛ محصولات حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشابه های غیر الکلی، الکل، بادمجان و ساقه و برگ و یا گیاهان گوجه فرنگی که می تواند شامل افزایش سطح سمی سولانین و آلکالوئیدها شود که می تواند  درجذب کلسیم اثر بذارد. قارچ؛ گوجه سبز هلو، زردآلو، گیلاس و آلو را نیاید در جیره طوطی لوری استفاده کرد.