طوطی کوتوله برزیلی

Rate this post

طوطی کوتوله برزیلی با ظاهر رنگی و جذابش جزو محبوبترین پرندگان زینتی است.طوطی برزیلی یکی از ۹ گونه جنس آگاپورنیس است (Agapornis نام علمی این پرده).
طوطی‌های کوچک، اجتماعی و مهربانی هستند. هشت گونه‌ آن بومی قاره آفریقا هستند و طوطی برزیلی سر خاکستری بومی ماداگاسکار است.

طوطی‌های برزیلی‌ در دسته های کوچک زندگی می‌کنند تغذیه ی آنها بیشتر از میوه، سبزیجات، علف‌ و دانه است. همچنین طوطی برزیلی سیاه  حشرات بالدار و انجیر می‌خورد. بعضی از گونه‌ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند. چند جهش رنگ انتخابی در پرورش مد نظر است. متوسط طول عمر خود را ۱۰ تا ۱۵ سال است.

طوطی برزیلی ۱۳ تا ۱۷ سانتی‌متر طول و ۴۰ تا ۶۰ گرم وزن داردو جزو کوچک‌ترین طوطی‌ها است. طوطی برزیلی‌ وحشی عمدتا سبز با رنگ‌های گوناگون در قسمت بالای بدن هستند. طوطی برزیلی فیشر، طوطی برزیلی‌های سیاه گونه، و طوطی برزیلی نقاب‌دار یک حلقه برجسته سفید رنگ در اطراف چشم خود دارند. رنگ بسیاری از گونه‌های محبوب، در پرورش انتخابی تولید شده است.

نگهداری

طوطی‌ برزیلی‌ پرنده‌‌ی بسیار فعالی است. قفس بهتر است بزرگ و فضای زیادی داشته باشد. کمترین ابعاد بهتر است ۸۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر برای یک جفت با چند چوب برای نشستن و جای غذا، آب و استحمام درنظر گرفته شود.
نشیمن‌گاه پرنده باید در کنار ظرف غذا و آب و همچنین با فاصله مناسب از آنها قرار گیرد تا هم دسترسی مناسب داشته باشند هم از وارد شدن فضولات به ظرف جلوگیری شود.

رژیم غذایی طوطی کوتوله

بعد از اینکه پرنده به خانه جدید عادت کرد رژیم غذایی او باید شامل مخلوط دانه ها مانند : شامل ارزن درشت ،تخمه کتان ، تخم گشنیز ، چهار تخم ، شاه دانه و ارزان دو برابر کل بقیه دانه ها باشد.
میوه و سبزیجات تازه حتما” برای سلامت پرندگان شما لازم است و دقت نمائید که حشره کش های روی میوه و سبزیجات میتواند برای پرندگان شما خطرناک باشند.هویج رنده شده و دانه ذرت معمولا مناسب است و اگر سبزیجات و میوه به طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد احتیاج به ویتامین بصورت جداگانه نیست. البته ویتامین جداگانه صدمه ای به پرنده نمیزند.
غذای خشک کودکان با پروئین مانند برشتوک و سرلاک میتواند منبع خوب پروتئین باشد. وجود کف دریا و یا بلوک معدنی در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی میشود.خوشه ارزن میتواند به عنوان غذای تشویقی استفاده شود. توجه کنید که رژیم تمام دانه باعث چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ میشود. این پرنده باید رژیم متنوعی داشته باشد و تعداد محدودی از سبزی و میوه مناسب نیست .

در مورد رژیم لاو برد به این نکات حتما دقت کنید: اگر پرنده را تازه خریداری کردیدابتدا از همان رژیم غذایی که قبلا استفاده میکرده استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی نکنید. زیرا تغییر رژیم عذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده میشود. تغییر رژیم غذایی را بسیار تدریجی انجام دهید و پرنده را تحت فشار نگذارید . این پرنده ها نسب به تغییر غذا بسیار حساس هستند.
تغییر رژیم تمام دانه به مخلوط دانه و میوه و سبزیجات میتواند بسیار مفید باشد .موادی مانند چربی ، شکر و نمک برای پرنده ها بسیار مضر است.تخم مرغ رو بشورید و آب پز کنید بعد پوست ان را کنده و بگذارید پوست کاملا”خشک شود.بعد تخم مرغ را همراه مقدار خیلی کمی از زرده رنده کرده و پوست تخم مرغ را با مخلوط کن آسیاب کرده و هر بار که تخم مرغ یا هویج رنده شده و … به او میدهید مقداری از ان را هم روی غذایش بپاشید

در روزهای اول سعی کنید همون جیره ی غذایی قبلی پرنده رو بهش بدید تا لاوبرد دچار استرس نشه.تغییر برنامه ی غذایی رو از هفته ی دوم به بعد شروع کنید.
غذای اصلی طوطی، تخمه و ارزنه و بخش مهم رژیم غذایی اون رو تشکیل میده. تو خیلی از سایت ها اومده که خوردن تخمه زیاد باعث اسیب رسیدن به کبد پرنده میشه.پس باید از مکمل های دیگه ی غذایی هم استفاده کرد.مثل انواع سبزیجات و میوه ها و ویتامین ها و سنگ های معدنی.
سبزی ها: مثل کلم و کاهو و اسفناج، تره ( طوطی من تره خیلی دوست داره) و بطور کلی سبزیجات سبز پر رنگ بهمراه ذرت تازه.

میوه ها: هر چیزی بدون دانه و تخمه. مثل سیب بدون دانه( خیلی مهمه ه دانه ها رو جدا کنید چون سمیه)،هویج رنده شده،هلو، زردآلو ،نارنگی و میوه جات شیرین. شاید باور نکنید اما طوطی من عاشق ۲ تا میوه ست: هندونه و زردآلو. حداقل روزی ۲۵ گرم هندونه می خوره که آب بدنش رو تامین می کنه و ویتامین هم داره.
البته هندونه ی بدون پوست! بجاش زیاد از میوه های دیگه مخصوصاً میوه های ترش مثل گوجه سبز اصلاً خوشش نمیاد.اهل سیب و گیلاس هم نیست.حالا باید میوه های دیگه رو هم روش تست کنم.

مکمل ها: سنگ های معدنی که در فروشگاه های زنجیره ای مثل “هایپراستار” پیدا میشه و همین طور ویتامین پرنده ها که اون هم در اکثر فروشگاه های زنجیره ای وجود داره. البته در بعضی سایت ها ، مکمل های غذایی و ویتامین های بچه رو توصیه کردن مثل سرلاک .قیمت سنگ معدنی حدود ۳۷۰۰ تومان و ویتامین ها از ۵۰۰۰ تومان به بالا هستند.

غذاهای انسانی: طوطی ها و کلاً پرنده های خانگی چون عضوی از خانواده ی ما هستند، ناخودآگاه مجبور هستیم از غذایی که خودمون استفاده می کنیم هم به پرنده ها بدیم.طوطی ها خیلی موجودات حسودی هستند و به تمام چیزهایی که می خوریم حسودی می کنن و دوست دارن اونها رو تست کنن. اما چی بدیم و چی ندیم؟

 

چیزهایی که می تونیم به طوطی بدیم:

  1. برنج پخته شده ی بدون روغن و نمک و زعفران: بهترین منبع نشاسته برای طوطی.حتی بعضی وقت ها با وجود برنج لب به تخمه نمی زنن.
  2. مرغ و گوشت آب پز بدون هیچ افزودنی و بصورت ریش ریش شده یا تکه های کوچک.
  3. کمی استخوان مرغ
  4. تخم مرغ آب پز بهمراه پوسته ی تخم مرغ که  خوب کوبیده و له شده( منبع مناسب پروتئین و کلسیم).
  5. هر غدایی که بدون روغن، نمک، ادویه،قند و افزودنی های دیگر باشد.

چیزهایی که نباید به طوطی بدیم:

  1. روغن
  2. قند و شکلات و شیر ینی
  3. نمک و فلفل و ادویه جات.
  4. خوراکی های مصنوعی.

توجه: موارد بالا باعث آسیب رسیدن به سلامت پرنده و کوتاهی عمر اون میشن.

نکته: نوبت های غذایی رو در چند مرحله تعیین ک نید.مثلاً ۳ وعده در روز. همه ی غذای پرنده رو به یکباره در ظرفش نریزید.چون هم باعث کثیفی میشه و هم اینکه ممکنه پرنده پر خوری کنه.در ضمن اگر در چند نوبت به طوطی غذا بدید، بیشتر به شما عادت می کنه.

نکته: ظرف آب طوطی رو روزی ۲ بار عوض کنید.در روزهای گرم آب خنک بدون کلر، برای طوطی ضروریه. ظرف آب و غذای طوطی رو حداقل هر هفته بشورید و خوب تمیز کنید. البته ظرف آب رو هر دفعه که آب رو عوض می کنید خوب بشورید.

نکته: به طوطی غذای تازه بدید و باقی مانده ی غذای طوطی رو دور بریزید.یعنی غذایی که توی ظرف طوطی باقی می مونه رو به انبار غذایی پرنده منتقل نکنید!

نکته: همه ی این غذاها رو می توندی به مقدار کم در ظرف غذای طوطی و به مقدار بیشتر در ظرفی جداگانه قرار بدید. من هندونه و سایر میوه ها رو به قفس طوطی گیر میدم که با استقبال لاوبرد مواجه شده.از ظرف غذای جدید استقبال نکرد!

نکته: همیشه میوه و سبزی در اختیار پرنده قرار بدید تا اون هم مثل ما از چشیدن مزه های مختلف لذت ببره و سالم و سلامت باقی بمونه.

تغذیه ی طوطی کوتوله در زمان جفتگیری

تغذیه مناسب: عوامل متعددی در تکثیر هر پرنده ای دخیل است که یکی از انها تغذیه مناسب میباشد. شاید اهمیت به تغذیه برای یک تکثیر موفقیت در اولویت قرار گیرد و باید به ان توجه خاصی داشت. در اینجا نیز در حد توان و تجربه در باره ان توضیح خواهم داد

غذای رایجی که احتمالا به پرنده خود میدهید مخلوطی از دانه هاست که سرامد این دانه ها تخمه افتابگردان است. احتمالا شما که از طوطی برزیلی نگهداری میکنید میدانید که تغیر ناگهانی در تغذیه پرنده کار صحیحی نیست و عواقب بدی خواهد داشت بنابراین هر انچه از ابتدا به طوطی خود میدهید را قطع نکنید و طبق روال معمول انها را در اختیار پرنده قرار دهید و تنها اضافه کردن برخی غذاها و مکمل ها در دوران اماده سازی برای تکثیر در اختیار پرنده قرار دهید شاید از قبل هم از این رژیم در غذای انها استفاده کرده باشید و نیازهای تغذیه ای پرنده را براورده ساخته باشید به هر حال چند مورد را در زیر یاداور میشوم که در زمان اماده سازی برای تکثیر میتواند احتیاجات غذایی پرنده را تکمیل کند

مخلوط دانه هایی که میتوانید در اختیار پرنده قرار دهید شامل تخمه افتابگردان، تخم کتان، ارزن درشت، سیاه دانه و ……… که احتمالا در رژیم روزانه انها هم از این دانه ها استفاده میکنید و نباید انها را قطع کرد. به این دانه ها باید بادام،گردو و بادام زمینی رنده شده یا خرد شده را نیز اضافه کرد تا مخلوط دانه ای برای تکثیر کامل گردد

میوه و سبزیجاتی مانند سیب درختی، موز و سبزیجاتی مانند کاهو را در رژیم روزانه یا حداقل هفتگی پرنده قرار دهید. که احتمالا در رژیم پرنده تا به حال استفاده میکردید. اضافه کردن بلال (ذرت تازه) و هویج میتواند احتیاجات پرنده را در این قسمت تکمیل کند میوه و سبزیجات نقش اساسی در تامین ویتامین های مورد نیاز پرنده دارد

و اما غذای مهم حیوانی که احتمالا کمتر در اختیار پرنده قرار میدادید یا اگر تا به حال در اختیار انها قرار نداده اید در این موقع حتما در اختیارشان قرار دهید. این غذا شامل تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد که با پودر استخوان یا حتی پودر پوسته تخم مرغ مخلوط شده است (درصد سفیده تخم مرغ بیشتر از زرده باشد).
همه طوطی ها به تخم مرغ علاقه نشان نمیدهند ولی این غذا را از انها دریغ نکنید و سعی کنید با مخلوط کردن ان با سایر غذاها برای نتیجه بهتر در اختیار پرنده قرار دهید.

فکر نکنید تهیه یک غذای نرم حیوانی فقط به شکل بالا میتواند ارائه شود بلکه میتوانید تخم مرغ را با هویج رنده شده، خمیر نان باگت و پودر پوسته تخم مرغ و …. مخلوط کنید و یک غذای خمیری کامل و غنی تهیه کنید. بهتر است این غذا ابکی نباشد و حالت خمیری داشته باشد “مانند خمیر نانوایی” میتوانید گوشت سینه مرغ را نیز بدون هیچ ادویه ای اب پز کنید و در این غذا به کار بگیرید. غذای نرم را در دوران اماده سازی حداقل هفته ای دو یا سه بار در اختیار پرنده قرار دهید

ویتامین ها و مکمل هایی هم در برخی از پرنده فروشی های ایران ارائه میشود که میتوانید از انها هم استفاده کنید ولی اگر نظر شخص بنده را خواسته باشید اگر از غذاهای بالا مانند انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات و غذای حیوانی و پودر استخوان و …. استفاده میکنید دیگر هیچ احتیاجی به این مکمل ها نخواهید داشت

در صورتی که میتوانید سپیا ( نوعی ماهی مرکب خشک شده و اماده شده) را از برخی از پرنده فروشی ها تهیه کنید و در اختیار انها قرار دهید در مورد تغذیه انها در حد توان فعال بودید و میتوانید نتیجه خوبی را به دست اورید

ممکن است غذاهای دیگری هم تا به حال به پرنده داده باشید که انها را هم ادامه دهید مانند برنج اب پز، نان سوخاری و ……