ایدز گربه یا  FIV

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تاریخچه

  • برای اولین بار ویروس ایدز گربه یا FIV در سال ۱۹۸۷ شناسایی شد. شیوع متنوعی دارد در بعضی مناطق بیشتر و در بعضی مناطق کمتر است.رشد آهسته و طولانی دارد. اغلب علائمی ندارد و بیماری مخفی است.
    مشابه ویروس HIV انسان است ولی قابل انتقال به انسان نیست. این ویروس بعنوان مدلی برای بررسی اثرات و داروهای ایدز انسانی است.
ایدز گربه یا fiv
retrovirus

ویروس شناسی

ویروس نقص ایمنی گربه از خانواده ی لنتی‌ویروس ها است .لنتی به معنی آرام است واشاره به نحوه ی رشد و تاکثیر آرام این خانواده دارد.به  صورت ساختاری از دو رتروویروس دیگر گربه‌ای ویروس لوکمی گربه‌ای  (FeLV) و ویروس فوامی گربه‌ای ( (FFV متفاوت است.
ویروس ایدز گربه یا  FIV  نشانه‌هایی همچون ایدز انسانی  پدید می‌آورد و به علت کاهش سیستم ایمنی گربه مستعد ابتلا به انواعفونت ها می شود.خود ویروس اغلب برای گربه‌ها کشنده نیست و آن‌ها می‌توانند به عنوان ناقل و مبتلا به ویروس برای سال‌ها به زندگی ادامه دهند.

 

علائم بیماری

شروع علائم از چند هفته تا چندین ماه متغیر است. ایدز گربه یا  FIV  بطور کلی علائم اختصاصی ندارد و شامل مجموعه ای از علائم ناشی از عفونت های ثانویه است.
آنمی ، کاهش وزن،کاهش اشتها ، بزرگ شدن غدد لنفاوی،اسهال ، التهاب لثه التهاب چشم  ،قرمزی پوست و ریزش مو،تغییر رفتار،  عطسه،ادرار مکرر.

 

cat bit

انتقال

 

FIVو HIV در ترشحات بدن در مقادیر متغیری هستند. در گربه های +FIV، غلظت بالایی از ویروس در بزاق وجود دارد، در نتیجه زخم های عمیق در درگیری و نزاع مخصوصا در گربه های نر، علت اصلی انتقال است. در گربه های ماده ، ویروس از مادر به فرزندان از طریق جفت و شیر انتقال می یابد.در ترشحات بدن ویروس به مقادیر کم یافت می شود.

 

چه گربه هایی بیشتر در معرض آلودگی هستند؟

گربه هایی که در بیرون از خانه نگهداری می شوند و یا اجازه بیرون رفتن را دارند.گربه هایی که با گربه های خیابانی در تماس اند.
گربه های خیابانی.مادر آلوده می تواند بچه گربه های خود را آلوده کند.بیماری از طریق تماس عادی و ظرف غذا منتقل نمی شود.
اخیرا واکسنی بر علیه ویروس FIV  ساخته شده است ولی ایمنی طولانی

fiv vaccine

مدت و صد در صد ایجاد نمیکند. واکسیناسیون FIV نیاز به سه دوز اولیه ۴-۲ هفته ای و سپس یک تقویت کننده سالانه است. واکسن برای  پیشگیری از ایدز گربه یا  FIV توصیه

می شود.

تشخیص ایدز گربه یا FIV

elisa

از طریق آنتی بادی های ضد FIV تشخیص داده می شود تست رایج و سریع ترین تست تشخیصی است.
جواب مثبت کاذب بسیار رایج است و برای

elisa

اطمینان باید تکرار شود. این تست با چند قطر خون کار کرده و نتیجه را در عرض چند دقیقه در اختیار دامپزشک قرار میدهند .

 

اگر دو خط نوار کیت قرمز شد + و نشان میدهد که گربه به ویروس الوده شده
یک خط قرمز بر روی نوار روشن شود

منفی کاذب
معمولا چندین هفته طول میکشد تا آنتی بادی FIV در خون ظاهر شوند اگر گربه تا قبل از آن مورد آزمایش قرار بگیرد آزمایش منفی کاذب می شود.

مثبت کاذب
با تزریق واکسن و گربه هایی که آنتی بادی را از طریق شیرمادری که آلوده است در یافت کردند.
این به معنی آلوده بودن گربه ها نیست بلکه فقط آنتی بادی را در یافت کردند وبرای تشخیص آلودگی تست باید تکرار شود.

PCR
خود ویروس را به تنهایی جدا می کند. برای گربه هایی که از مادر آلوده و یا مثبت به دنیا آمده اند مفید است. برای اطمینان از جواب الایزای منفی.

درمان

 

برای ایدز گربه یا  FIV درمانی وجود ندارد ولی گربه های مبتلا محکوم به مرگ نیستند بلکه با بهود شرایط زندگی، تغذیه ی مناسب و مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند می توانند زندگی عادی داشته باشند.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از ایدز گربه یا  FIV جدا کردن گربه های مبتلا و جلوگیری از تماس گربه های خانگی با گربه های خیابانی است.